عزاداری امام حسین (علیه السلام) رزمایش حسینی

دسته عزاداری راه بیندازید _ پناهیان

عزاداری بر اباعبدالله الحسین(علیه السلام) یک امر معمولی و ساده نیست، زیرا خداوندی که نخواست حضرت اسماعیل(علیه السلام ) ذبح شود، قتل امام حسین( علیه السلام ) و یارانش و اسارت اهل بیت رسول اعظم( علیه السلام ) را ساده نمی‌گیرد. بی‌شک عزاداری بر امام حسین( علیه السلام ) دارای آثار و برکات متعدد معنوی و مادی است. همان قدر که امام حسین( علیه السلام ) به درگاه خداوند نزدیک و مقرب و محبوب است، عزاداری و اظهار محبت به آن حضرت نیز انسان را به خداوند نزدیک کرده، مایه تقرب به او می‌شود. چنین امر عظیمی که اولین و مهم‌ترین اثر عزاداری بر امام حسین( علیه السلام ) است. حسین (علیه السلام ) رحمت واسعه خداوند است و محبان حقیقی او چگونه می‌توانند در کنار او ناامیدی را به دل راه دهند؟!

مودّت واجب است، نه محبت!

مودّت واجب است، نه محبت. مودّت با محبت فرقش اینه که مودّت ابراز شدنیه. چقدر ابراز کردی؟ لباس مشکی پوشیدی، جلسه آمدی، خود این ابراز است، دَمت گرم، ولی می‌ترسم شکوه ماشین‌هایی که دم در پارک شده، اونها بیشتر ثواب ببرند؛ چون آنها تظاهرات کردند. امام حسین( علیه السلام ) در بیابان‌های کربلا آواره اند، ما در جای خوبی نشستیم عزاداری می‌کنیم. ما امام حسین را محاصره کردیم کسی ازش خبردار نشود!

 دسته‌های عزاداری، رزمندگانی که عزم یاری حسین( علیه السلام ) دارند!

دسته‌های عزاداری نشان می‌دهند ما برای نصرت آمده‌ایم. در زیارت اربعین و زیارات دیگر می‌گویی: و نُصرتی لکُم مُعَدَّه؛ من آماده‌ام برای کمک شما. دسته‌های عزاداری، دسته‌های رزمندگانی است که می‌خواهند بروند به یاری حسین( علیه السلام ).

 از شکوه دستۀ عزاداری باید یاد رزمنده‌ها بیفتی!

دستۀ عزاداری را از دور که می‌بینی باید یاد رزمنده‌ها بیفتی! در دهۀ محرم خیلی خوب است این‌جور جلسات جلوۀ بیرونی هم داشته باشد. این دسته‌های عزاداری هنوز کمه؛ هنوز شکوه لازم را ندارند؛ هنوز خیلی‌ها فکر می‌کنند دستۀ عزاداری سطحش پایینه، بی‌کلاسیه؛ هنوز خیلی‌ها فکر می‌کنند متفکرین و افراد برجسته باید بنشینند و دربارۀ حسین صرفاً اندیشه کنند. نخیر، اگر اندیشۀ تو جواب داده، باید برای اباعبدالله الحسین فریاد بزنی. این فریاد یا حسین تو باید با با اشعاری سرشار از شعور در خیابان ها جاری شود. حضرت امام(ره) می‌فرمایند که اگر بروی در اتاقی زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام بخوانی، این اسلام را حفظ نمی‌کند!

 امام: هر مکتبی هیاهو می‌خواهد!

امام می‌فرمودند: «هیاهو می‌خواهد، هر مکتبی هیاهو! باید پایش سینه بزنی! هر مکتبی تا پایش سینه‌زن نباشد، تا پایش گریه‌کن نباشد، تا پایش در سر و سینه زدن نباشد حفظ نمی‌شود.»

 اگر همین جلسه در یک دستۀ عزاداری بود، اثر روانی‌اش در جامعه و اثر روحی‌اش در ما خیلی بیشتر می‌شد

امام فرمودند: «مکتبی که پایش هیاهو نباشد باقی نمی‌ماند!» کسی که اهل اندیشه است، برای حسین( علیه السلام ) هیاهو به پا می‌کند، دستۀ عزاداری راه می‌اندازد. ای ناصران دین خدا که آمدید برای نصرت! کاش رسم بود ما بیش از اینکه در مجالس سرپوشیده عزاداری و حتی سخنرانی کنیم، در دسته‌های عزاداری این کار را می‌کردیم. همین جلسۀ خودمان را اگر وسط دستۀ عزاداری انجام می‌دادیم، اثرش ده‌ها برابر بود! البته شاید به این خوشگلی که در جای سرپوشیده باشد از آب در نمی‌آمد که خودمان خوش‌مان بیاید، ولی اثر روانی‌اش در جامعه و اثر روحی‌اش در ما خیلی بیشتر می‌شد.

امام حسین( علیه السلام ) آورۀ بیابانها بود! یک ذره شباهت پیدا بکنیم، خوب چیزی است…

اگر ما الآن روی خیابان نشسته بودیم، برای حسین کلّی سینه زده بودیم، و بعدش هم می‌خواستیم مقداری سینه بزنیم، وسط دسته چهارپایه گذاشته بودیم، کمی دربارۀ حسین( علیه السلام ) حرف زده بودیم……آوارۀ خیابان‌ها شده بودیم. امام حسین( علیه السلام ) در بیابان‌های کربلا آواره هستند، ما در جای خوبی نشستیم عزاداری می‌کنیم. یک ذره شباهت هم خوب چیزی است پیدا بکند انسان.

دستۀ عزا یعنی رفتم امام حسین را کمک کنم!

دسته‌های عزاداری یعنی برای نصرت آمده‌ایم. یعنی من اعتراض دارم! رفتم امام حسین را کمک کنم! دسته‌های عزاداری با حکمت طراحی شده از قدیم! عصر عاشورا که می‌شه عَلَم دستۀ عزا را می‌خوابانند! یعنی من رفتم امام حسین را کمک کنم!

 امام حسین( علیه السلام ) را محاصره کردیم کسی ازش خبردار نشود!

روز قیامت وقتی با امام حسین مواجه می شیم _ پناهیان

امام حسین( علیه السلام ) را محاصره کردیم کسی ازش خبردار نشود. اولین کاری که غربی‌ها می‌کنند، هنوز یک عادت برای خودشان تبدیل به فرهنگ نشده، صادرش می‌کنند. ما تا مغز استخوان‌مان حسین نفوذ کرده، به بغل‌دستی‌مان نمی‌گوییم! چنددرصد تهرانی‌ها مزۀ سینه‌زنی امام حسین را تا حالا نچشیده‌اند؟! این‌جوری می‌نشینید، از هزار برابر این جمعیت هزارتا فیلم بگیرند، اثرش یک‌صدم نیست. یک دستۀ عزاداری دویست نفره در خیابان راه می‌رود، هیئتِ دسته، عجیب بر دل‌های پاک لرزه می‌اندازد! من با آدم‌هایی که به‌خاطر دستۀ عزاداری تحت تأثیر قرار گرفتند،معرفت پیدا کردند، مسلمان شدند، اوج گرفتند، از نزدیک صحبت کردم!

این رزمایش حسینی را تبدیل کردیم به همایش حسینی!

دسته عزاداری
دسته عزاداری

وما این رزمایش حسینی راتبدیل کردیم به همایش حسینی! خیلی دلم می‌سوزد. خیلی باید کار بشود. آیا سازمان تبلیغات تمهیداتی خواهد ورزید که از اول صبح همۀ مردم بگویند خیابان انقلاب پر است ازدسته‌های عزاداری که به سمت میدان امام حسین( علیه السلام) می‌روندو دور می‌زنند؟! همه برای خودشان تکلیف بدانند!

اثر مهم عزاداری در تربیت فرزند

محرم انسان را مؤدّب می‌کند و ادب را به انسان می‌آموزد. روضه‌های کربلا خودبه‌خود انسان را با ادب و با حیا بار می‌آورد. ادب ظرف حیا، تقوا و آورندۀ عبودیت در روح انسان است. ادب انسان را کنترل می‌کند و انسان مؤدّب بسیاری از گناهان را مرتکب نمی‌شود. مظهر ادب در کربلا ابالفضل العباس( علیه السلام ) است.
رسول خدا(صل الله علیه وآله) فرمودند:حق فرزند بر والدینش این است که او را مؤدب کند و به او ادب بیاموزد.

اثر عزاداری در افزایش محبت به خانواده

نخستین اثر طبیعی و خودبه‌خودی عزاداری محرم بر انسان، افزایش محبت نسبت به خانواده است. وقتی انسان در معرض روضه‌های کربلا قرار می‌گیرد، از آنجایی که اکثر روضه‌های کربلا خانوادگی هستند، اوّلین اثر آن تقویت عواطف در خانواده است. با توجه، این اثر بیشتر هم می‌شود.

منبع: panahian.ir.

درباره‌ی Zahra

حتما ببینید

شهادت امام حسن _ بقیع

امام حسن علیه السلام و نگرفتن لقب کرامت از پیامبر و ائمه علیهم السلام

در منابع تاریخی هیچ یک از معصومین قبل از حضرت مجتبی به حضرت مجتبی کریم نگفت. آن‌قدر این کرامت در مدینه توسّط مردم تجربه شد، آن‌قدر تجربه شد، آن‌قدر کرامت دیدند، به او کریم اهل البیت گفتند. این خیلی مهم است. از چه جهت مهم است؟ از این جهت مهم است که مردم مدینه متأسّفانه محبّین اهل بیت نبودند...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *