دوشنبه 3 اردیبهشت 1403

گفتمان مقاومت یکی از گفتمان های عقلانی و واقعی – استاد پناهیان

مقاومت اقتضای عقلانیت_ حجه الاسلام علیرضا پناهیان

“مقاومت”: متن گزیده ای از کلیپ: هرکه به عاقبت نگاه می کند عاقل تر است. یک وقت کسی بهمون توهین نکند و بگوید که ما نیروهای ارزشی هستیم، ما می خواهیم با همه چی عقلانی برخورد شود. انقلابی گری یعنی ببینم کجا چی به نفعمونه…

عقلانیت و منفعت گرایی اقتضا می کند که مقاومت کنیم. ما از عربستان سعودی بیشتر سود کردیم چون مقاومت کردیم…

مبلغ هزینه کرد سعودی ها و ما با بُردی که داشتیم حساب بشه؛ صرفا فقط حساب منطقه ایش، چقدر خرج کرد در یمن؟ چقدرخرج کرد برای باج دادن به آمریکا؟ چقدر خرج کرد برای تروریست های منطقه؟ چقدر خرج کرد و نفتشو در اختیار قرار داد؟ به اضافه سرمایه گذاری ها…

ما یک صدمشم انجام ندادیم الان جلوتریم. خرجی نمی کنیم تو منطقه …!!! چون مقاومت می کنیم؛ این یعنی عقلانیت…

دموکراسی در غرب نتیجه نداده است؛ گفتمان مقاومت اگر نباشد فریب های متعدد با عنوان آزادی بیان، حقوق بشر و …  جهان بشریت را مورد هدف قرار می دهد. 

گفتمان مقاومت یکی از گفتمان های عقلانی و واقعی است، افراد خیال پرداز و متوهم نمی توانند گفتمان مقاومت را درک کنند چرا که یکی از اصلی ترین عناصر گفتمان مقاومت « واقعیت گرایی» است. 

گفتمان مقاومت به واقع با شعارهای اومانیستی که در غرب مطرح است تأمین کننده، تضمین کننده و تکمیل کننده آن ها است.  

شعارها و فریب های گفتمان اومانیسم هرگز محقق نمی شود، گفتمان مقاومت که رهبر برجسته آن حضرت علی (علیه السلام) است به ابوموسی اشعری نامه نوشتند که اگر کسی عقل و تجربه را زیر پا بگذارد شقّی است. 

امروز کسانی که مقابل گفتمان مقاومت قرار گرفته اند تمام سعی خود را بر این دارند که خود را واقع گرا نشان دهند و این به دلیل ضعف در توان تبلیغی نیروهای مذهبی و ایمانی است.

اثر گفتمان انقلاب

انقلاب اسلامی و آرمان های آن مبتنی بر عقلانیت است. عنصر دیگری که در گفتمان مقاومت موثر است، جمعیت و جمع شدن انسان ها در قالب تشکل های انسانی وحدت آفرین همچنین حرکت جمعی بخش دیگر تأثیرگذار در گفتمان مقاومت است. جمعیت به معنای واقعی کلمه، یعنی آن اندازه ارتباط آن ها با یکدیگر زیاد است که به معنای کامل وحدت کلمه بسیج هستند. 

حداکثری بودن به عنوان عنصر سوم در گفتمان مقاومت است، کسانی که به حداقلی خواسته ها خود فکر می کنند، پیشرفت را با منافع حداقلی تفسیر می کنند.

مردم ایران به واسطه استعدادها و پتانسیل های بالای این سرزمین نمی توانند به حداقل قانع باشند چرا که به طور کلی قانع شدن به منافع حداقلی زمینه نابودی است.

اهداف بلند و حداکثری داشتن یکی از عناصر اصلی گفتمان مقاومت است، آنچنان که رهبرمعظم انقلاب در بیانات خود فرموده اند که زبان علم در دنیا باید زبان فارسی شود؛ این مطلب گویای نگاه حداکثری و راضی نبودن به حداقلی است. 

« ایمان و معرفت به خدا» عنصر اصلی گفتمان مقاومت است، کسانی که به خدا ایمان ندارند، واقعیت ها را محدود می بینند، نصرت الهی گفتمان مقاومت را پایدار و پیروز می کند.

درس مقاومت از زندگی پیامبر (صل الله علیه وآله)

ماجرای شعب ابی‌طالب ماجرای عجیبی است که پیامبر اکرم(صل الله علیه وآله) عزیزانشان مانند حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه(سلام الله علیها) را به عنوان بزرگ‌ترین حامیان خود از دست دادند. پس از شعب ابی‌طالب بود که دشمنان پیامبر نقشه قتل ایشان را طراحی کردند، اما به یاری خدا این اتفاق نیفتاد و هجرت صورت گرفت. ما اگر آن زمان بودیم، به راه پیامبر شک نمی‌کردیم؟ نمی‌گفتیم اگر راه پیامبر درست است، چرا خدا ایشان را در شعب ابی‌طالب تنها گذاشته؟ در شرایطی که حتی در زمان استراحت نیز امنیت جانی نداشتند.

ما پایان ماجرا را می‌دانیم که پایان خوشی بود و آرامش می‌گیریم، اما اگر کسی در خود آن فضا حضور داشته باشد، ممکن است تردیدهای پرشماری داشته باشد. ما باید این سختی‌های پیامبر را به فرزندانمان آموزش دهیم. این سختی‌ها در راه ایشان پیش آمد، اما خم به ابرو نیاوردند. ما نباید وقتی رسول خدا را یاد می‌کنیم، فقط درباره پیروزی‌های ایشان صحبت کنیم. پیامبر (صل الله علیه وآله ) می‌فرمایند: هیچ پیغمبری مثل من آزار ندید. ما چون پیرو ایشان هستیم، درس‌های مقاومت را از ایشان دریافت می‌کنیم. ما نباید غربت و مظلومیت رسول خدا و داغ‌هایی را که ایشان دیدند، فراموش کنیم.

حضرت خدیجه سلام الله علیها و ترویج فرهنگ مقاومت

با برگزاری همایش «مادر امت» می توان امیدوار بود، موجب شناساندن شخصیت حضرت خدیجه( سلام الله علیها ) به زنان و ترویج فرهنگ مقاومت در میان آنان شود. 

دختر شیخ ابراهیم زکزاکی روحانی شیعه و رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه درباره حضرت خدیجه سلام الله علیها: اگر به زندگی ایشان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که ایشان با توجه به نقش‌آفرینی ویژه‌ای که در سال‌های صدر اسلام داشتند، الگوی بسیار خوبی برای زنان هستند. حمایت مادی و معنوی حضرت خدیجه( سلام الله علیها ) از پیامبر اکرم( صل الله علیه وآله) و همراهی ایشان کم‌نظیر است. در همسرداری و تربیت فرزند نیز می‌توانند الگو قرار گیرند، چرا که بانویی مانند حضرت زهرا(س) را پرورش دادند.

حضرت خدیجه( سلام الله علیها ) هم در میان شیعیان و هم در میان اهل سنت مورد احترام هستند و اختلافی در این مسئله وجود ندارد که ایشان نخستین زن مسلمان هستند. حمایت ایشان از پیامبر( صل الله علیه وآله) نیز غیر قابل انکار است و همه مذاهب بر آن تاکید دارند. 

بانوان ایرانی و مقاومت

محاصره و تحریم اقتصادی که از سوی استکبار جهانی علیه ملت ایران انجام شده، با اراده و همراهی بانوان شکسته شده و تبعات خطای محاسباتی دشمنان را به خودشان بر می‌گردانیم.

ما بانوان انقلابی در لبیک به مقتدایمان نهضت رونق تولید ملی را با مصرف کالاهای ایرانی تحقق می‌بخشیم و با فراگیری و آموزش مهارت‌ها، این فرهنگ را به فرزندانمان می‌آموزیم و رونق تولید را با گام‌های استوار خود محقق می‌سازیم.


ما بانوان مبارز و انقلابی همچون آن بانوی وفادار تا پای جان در حمایت از ولی و مقتدایمان می‌کوشیم و تحت هیچ شرایطی از آرمان‌ها و اهداف ایشان دست بر نمی‌داریم و در این راه از ایثار و گذشت دریغ نخواهیم کرد.

بانوان مسلمان با تاسی از مقام شاخص حضرت خدیجه( سلام الله علیها ) و به پاس مجاهدت‌های بی‌بدیل مادر امت، پاسدار فضای ارزشی جامعه، عفت و حیا و جایگاه مقدس خانواده هستیم و مرزی در حوزه مقاومت نمی‌شناسیم و رهبر گران‌قدر انقلاب را در تحقق اهداف گام دوم انقلاب یاری رسانده و با روش‌ها و آموزه‌های قرآنی، نسلی مؤمن و انقلابی و آماده ظهور حضرت بقیه‌الله الاعظم تربیت می‌کنیم.

زنان مسلمان با درایت و قناعت، تحریم دشمنان را با بن‌بست و شکست روبه‌رو می‌کنیم تا ضمن تقویت فرهنگ خودکفایی، استقلال و عزت این مرز و بوم مستحکم و پابرجا بماند.

نهضت جهانی استکبارستیزی که امروز با پرچم‌داری ایران اسلامی در سراسر جهان شکل گرفته، ناشی از دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی ملت بزرگ ایران است.

منبع:www.shabestan.ir، snn.ir.

درباره‌ی Zahra

حتما ببینید

فرار رضاخان

اشغال ایران توسط متفقین و فرار رضاخان

جنگ جهانی دوم در ۹ شهریور ۱۳۱۸ برابر با اول سپتامبر ۱۹۳۹، ایران بی طرفی خود را اعلام کرد، اما به دلیل گستردگی مرز ایران با اتحاد جماهیر شوروی و درگیری با آلمان این بی طرفی ناپایدار بود. این چنین بود که در روز ۳ شهریور ۱۳۲۰ ارتش متفقین به بهانه حضور جاسوسان آلمانی وارد خاک ایران شد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *