حال خوش غدیر با اطعام غدیر_ حجت الاسلام پناهیان

چرا غدیر غذا ندادی؟!

چرا غدیر غذا ندادی؟ علیرضا پناهیان

اطعام غدیر:
متن کلیپ:
شما برای امام حسین چقدر سفره انداختید تا حالا؟ برای غدیر خم چی؟ فرمود یک دانه غذا عید غدیر به کسی بدهی انگار یکصد هزار پیغمبر را غذا دادی. ببخشید نه، یکصد هزار نه. ده تا یکصد هزار پیغمبر را غذا دادی! بعد امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید حالا تو ببین یک گروهی را اطعام بدهی چقدر ثواب خواهی برد. چرا من باید بروم مکۀ مکرّمه، از آن رانندۀ تاکسی می‌پرسم «تَعرِف غدیر؟» می‌شناسی غدیر را؟ می‌گوید نه. می‌گویم غدیر مکان، مکانِ جایی است، روز عید غدیر است. می‌گوید نه من نمی‌شناسم. شما شیعیان معمولاً یک مناسبت‌هایی را رسم دارید مراسم می‌گیرید. گفتم کدام را می‌شناسی؟ گفت عاشورایتان را می‌شناسم. غدیر نمی‌شناسم. گفتم اصلاً غدیر تا حالا به گوشَت نخورده؟ گفت نه. تقصیر کیه اینها؟ چرا غدیر غذا ندادی؟ چرا غدیر غذا ندادی؟ چرا غدیر اطعام نکردی؟

غدیر را پاس نداشتند که عاشورا به‌پا شد.

عید غدیر خم
عید غدیر خم

خانم‌ها چرا به آقایتان نگفتی که غدیر است ما می‌خواهیم سفره بیندازیم چند تا در و همسایه را غذا بدهیم؟ چرا نگفتی؟ من از خانم‌ها سؤال می‌کنم، واقعاً چرا این کار را نکردند تا حالا؟ مگر خانم‌ها اگر یک همچین تقاضایی داشته باشند مردها می‌گویند نه؟ محال است بگویند نه. چرا نگفتی؟ شما نمی‌خواهید تو خانه یک غذایی درست بکنید این بچه‌ات یاد بگیرد، آن‌وقت بچه‌ها ببینند مامان برای کی داری غذا درست می‌کنی؟ مامان‌بزرگ برای کی داری غذا درست می‌کنی؟ برای علی بن ابی‌طالب(ع) و جشن غدیر است اطعام می‌دهیم.

الان تصمیم بگیر غدیر اطعام بدی!

ببر بده درِ خانۀ همسایه. آن غذا غذای محبت است به هر کسی بدهی. از صد تا سخنرانی اثرش بیشتر است، با محبت علی بن ابی‌طالب این غذا را درست کردی. همین الآن تصمیم بگیرید غدیر خم ان‌شاءالله زنده بمانی، غذا بدهی. همۀ‌مان الحمدلله داریم در راه امیرالمؤمنین خرج کنیم. همۀ‌مان هم دوست داریم. غفلت آدم را بیچاره می‌کند به خدا قسم. آن غذا غذای محبت است به هر کسی بدهی. از صد تا سخنرانی اثرش بیشتر است، با محبت علی بن ابی‌طالب این غذا را درست کردی.

اطعام روزه دار در شامگاه عید غدیر   

 فرمود هر کسی یک افطار به مومن بدهد در شام گاه عید غدیر، هر یک طعامی که به یک مومن بدهد، گویی به صد هزار پیامبر طعام داده است، بعد امام رضا(علیه السلام) می فرمایند شما ببینید اگر کسی به یک جمعیتی غذا بدهد چه خواهد شد؛ ما روایتی نداریم اینطور که برای اطعام مومنین، برای غذا دادن انقدر ثواب ذکر شده باشد، مطمئن هستم شما حتما فردا شب حداقل یکی دو نفر را غذا خواهید داد که انشاءالله آمادگی پیدا کنید که سال های بعد بتوانید جمعیت بیشتری را غذا بدهید.

شام عید غدیر کسی نباید در خانه اش غذا بخورد

 ظهر عاشورا معمولا کسی در خانه اش غذا نمی خورد، می گوید برویم بگردیم آدم حسابی زیاد است که برای امام حسین(علیه السلام) غذا دارد می دهد. شام عید غدیر هم نباید کسی در خانه اش غذا بخورد، باید بگویند که حتما یک جاهایی است که غذا می دهند، می رویم غذا می گیریم. درست است پیامبر گرامی اسلام فرمودند هر کسی خبر غدیر را شنید باید به دیگران خبر بدهد ولی چه ضرورتی دارد که حالا همه را خبردار کنیم، بگذار امیرالمومنین (علیه السلام) غریب بماند، چه اشکالی دارد! ماهم جزء آن کسانی که امیرالمومنین را غریب نگه داشتند، مگر آن ها مردند! نه نمردند! زندگیشان را کردند! مگر طوری شد! این آقای ما تحملش برای غربت خیلی بالا است، من اگر بخواهم تحمل امیرالمومنین علی (علیه السلام) برای غربت را تعریف بکنم برای شما دیگر باید فقط روضه بخوانیم؛ حالا پیش ماهم غریب باشد چه اشکالی دارد!

یقینا یک مومن اگر بخواهد افطاری بدهد، غذا بدهد، یک بار در سال بخواهد این کار را بکند، ترجیح دارد آن یک بار حتما غدیر باشد، حالا اگر خواست دو بار این کار را بکند، مثلا عاشورا را هم اضافه کند، خواست سه بار این کار را کند، بیست و هشتم صفر این کار را بکند. حداقلش این است که آدم یک سوپی درست می کند، یک آش نذری درست می کند و به در و همسایه می دهد، قدیم ها این ها خیلی رسم بود، خرج زیادی هم ندارد، ولی نور و برکت زیادی دارد؛

نزول برکات در عید غدیر

یا امیرالمومنین (علیه السلام) من به سفارش امام رضا(علیه السلام) برای جشن گرفتن عید غدیر عمل کردم.

می فرماید که بهترین غذا را به خانواده ات بده روز عید غدیر؛ الان بهترین غذا چیست؟ نمی دانم، هر غذایی که هست باید روز عید غدیر به خانواده ات بدهی، بچه هایت باید این را بفهمند، شما به بچه های خودت رحم نمی کنی، آشنایش نمی کنی با  عید غدیر، دستش را نمی گذاری در دست علی بن ابی طالب (علیه السلام)، آدم به بچه خودش رحم نکند به چه کسی رحم می کند!

می فرماید لباس نو بپوشید در عید غدیر، به تن فرزندانتان لباس نو بکنید و همچنین می فرماید که عطر بزنید، غسل کنید روز عید غدیر؛ روزه اش چقدر ثواب دارد، می فرماید که به هم تحیّت بگویید، رسیدید به هم « الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِين» بگویید، خلاصه اش هم کردی قبول است، “مبارک باشد”، ممنون هستیم، شکر خدا که ما را ولایت مدار علی بن ابی طالب (علیه السلام) قرار داد، همین فارسی اش را شما بگو. چطور به هم می رسیم سلام می دهیم، روز عید هم ادبش این است که به هم می رسیم تبریک بگوییم. به هم برسیم سلام ندهیم بی ادبی است؟! بله، خب روز عید هم به هم برسیم تبریک نگوییم بی ادبی می شود دیگه!

یعنی چه تبریک می گوییم؟ یعنی این روز عید برای شما پر برکت باشد، برکات از آسمان دارد نازل می شود، بر سر و روی شما بیشتر نازل بشود، مبارکتان باشد.

حال خوش غدیر

متن صوت:
لذّت معنوی و لذّت درونی‌ای که آدم‌ها از عید غدیر می‌توانند ببرند بیشتر از عاشوراست. آنهایی که لذّت عاشورا را چشیدند، باید بهشان گفت که تو هنوز لذّت غدیر را نچشیدی!

  نه اینکه بنده بخواهم عرض بکنم که لذّت شادی کردن بیشتر از لذّت غصه خوردن برای اهل‌بیت است؛ و من نمی‌خواهم بگویم که لذّت محرّم به سوگواری‌اش است فقط. در آنجا هم شما دم از محبّت اهل‌بیت می‌زنید. ولی لذّت ولایت و ولایت‌مداری و غرق شدن در شراب ولایت مسلّماً بیشتر است از لذّت محبّت.

  یک جرعه‌اش را به همۀ ما چشانده‌اند! وقتی می‌خواهی بلند شوی بگویی یا علی انرژی می‌گیری، این یا علی را ازش لذّت می‌بری توی یک لحظه، این همان جرعه‌ای است که به ما چشاندند. لذّت ولایت و ولایت‌مداری و غرق شدن در شراب ولایت مسلّماً بیشتر است از لذّت محبّت. غدیر مردم نباید از سر تکلیف، از سر حتّی شوق به ثواب غدیر به محافل ولایی یورش ببرند؛ باید از سر لذّت‌اش این کار را بکنند. همان‌جور که برای عاشورا غالباً این کار را می‌کنند، از سر لذّت‌اش. همان‌جوری که یکی پیاده‌روی اربعین می‌رود سال بعد بی‌قرار است، می‌گوید من نمی‌توانم من باید بروم. آقا دیگر یک‌بار ثواب داشت بهش هم بگویم می‌گوید باشد من دیگر برای ثواب‌اش نمی‌روم برای خودش می‌خواهم بروم. اصلاً نمی‌تواند سر جای خودش بند بشود.

  لذّت غدیر لذّت عجیبی است. خیلی با تمام لذّت‌های دیگر متفاوت است. بابَش را برای خودمان باز کنیم. لذّت معنوی و لذّت درونی‌ای که آدم‌ها از عید غدیر می‌توانند ببرند بیشتر از عاشوراست. اگر می‌بینید این اتفاق نیفتاده، درِ رحمت الهی را به روی خودشان باز نکردند. آنهایی که لذّت عاشورا را چشیدند، باید بهشان گفت که تو هنوز لذّت غدیر را نچشیدی!

حال خوش غدیر _ علیرضا پناهیان

منبع: panahian.ir،eheyat.com.

درباره‌ی Zahra

حتما ببینید

راه پیمایی (پیاده روی) اربعین

پیاده روی اربعین – گرچه دوریم به یاد تو سخن می گوییم

راه‌پیمایی اربعین قوّت اسلام است، قوّت حقیقت است، قوّت جبهه‌ی مقاومت اسلامی است که این ‌جور اجتماع عظیم میلیونی راه می‌افتند به سمت کربلا، به سمت حسین، به سمت قلّه و اوج افتخار فداکاری و شهادت که همه‌ی آزادگان عالم باید از او درس بگیرند. از روز اوّل هم که اربعینی به وجود آمد، اهمّیّت اوّلین اربعین به همین اندازه بود. اهمّیّت اربعینِ اوّل این بود که رسانه‌ی پُرقدرت عاشورا است. از روز عاشورا تا روز اربعین...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *