پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

حقوق بشر آمریکا از ادعا تا واقعیت

دکتر اسماعیل زمانی_ استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم سیاسی
دکتر اسماعیل زمانی_ استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم سیاسی، حقوق بشر

حقوق بشر آمریکا از ادعا تا واقعیت به زبان دکتر اسماعیل زمانی، استاد علوم سیاسی: دوازدهم تیرماه سال ۶۶ برابر با اتفاقی در تاریخ ایران اسلامی است که یکی از از روزهای بسیار تلخ و اما تاثیرگذار را نه فقط در ایران بلکه در جهان رقم زد.
هرگز نمی‌توان فراموش کرد که در سال ۱۹۸۶ «واینبرگر» وزیر دفاع آمریکا در یک اظهار نظر گفت: تحریم در حال خشکاندن ریشه های ایران در خلیج فارس است و بهترین راهکار تحریم های اقتصادی است. این تحریم می‌تواند ایران را در منطقه خلیج فارس برای آمدن در پای میز مذاکره فعال کند. در این راستا بود که هنرمندان آمریکایی یک فیلم انیمیشن با عنوان ۱۶ ساعت به پایان جهان را ساختند.

 این فیلم حمله موشکی بالستیک روسیه یکی از ایالت‌های آمریکا را نمایش می دهد که در اثر این حمله سامانه موشکی آمریکا برای نجات مردم کشورشان دست به مقابله می زند و با دو موشک از سکوی پرتاب موشک مستقر در خلیج فارس ساقط می‌شود. درست ۱۵ ساعت و ۲۳ دقیقه بعد از این فیلم ساخته شده از طریق ناو وینسنس آمریکایی که مجهز به قوی ترین سیستم راهداری و موشکی هواپیمایی ۲۹۰ نفره شرکت ایران ایر ساقط می‌شود.

حقوق بشر و مدعیان آن

وقتی صحبت از حقوق بشر می شود کشورهایی مانند آمریکا، کانادا… مدعی حفظ حقوق انسانی و غیره هستند! باید گفت: کشوری مانند آمریکا که خود ناقض است، حق ندارد از رعایت حقوق بشر حرفی بزند؛ نباید فراموش کنیم که هدف اصلی از تشکیل سازمان حقوق بشر، حفظ کرامت انسانی بوده؛ بعد از جنگ جهانی دوم در این سازمان مصوب شده است که زنان و کودکان و پیران و بیماران در جنگ مصونیت دارند اما در حمله هایی که درطول ۴۲ سال انقلاب اسلامی ایران به این کشور شده است، هرگز کرامت انسانی در نظر گرفته نشده و چنین مصونیتی دیده نشده است.

رعایت حفظ کرامت انسان

یکی از رسالت های شکل گیری سازمان حقوق بشر حفظ کرامت انسانی و مصونیت بخشی به انسان ها به ویژه کودکان و زنان است. این سازمان از جمله سازمان هایی است که زیر نظر سازمان های بین المللی شکل گرفت؛ این سازمان پس از جنگ جهانی دوم به رسمیت شناخته شد و یکی از وظائف اصلی آن این است که در وقوع جنگ حق انسانی ملت ها، مصونیت انسان های بیمار، کودکان و افراد مسن را حفظ کنند.

در دهه های اخیر به ویژه  از سال ۲۰۰۰ به بعد شاهد این هستیم که کشورهای مدعی کرامت انسانی و حقوق بشر دستشان به خون بی گناهان آلوده است. کشورهایی که مدعی هستند همواره کرامت انسانی را مورد هدف قرار داده اند و هرگز مدعیان دروغ بشر نتوانسته اند حافظ کرامت انسانی باشند. 

در نظام جمهوری اسلامی به ویژه در دهه شصت سخت ترین دوران انقلاب اسلامی بود حمله شیمیایی ارتش عراق به شهر سردشت که زمانی که سازمان ملل از افراد آسیب دیده این واقعه دعوت کرد تنها اظهار تأسف کرد و به این مطلب که خودشان این اسلحه های شیمیایی را در اختیار عراق گذاشته است معترف نبود.

وقتی از نخست وزیر کانادا می پرسند که شما که عضو اصلی سازمان حقوق بشر هستید در مقابل جنایت یمن سکوت کرده اید؟!!! و او در پاسخ می گوید: « هرگز نمی توانم از دلار نفتی عربستان برای مردم جامعه خودم بگذرم».

ما مدعی حقوق بشر هستیم

 سخنان رهبر انقلاب، در خصوص حقوق بشر امریکایی در سال های مختلف و متمادی:

دفاع امثال آمریکا از حقوق بشر، برای ملت ها و مظلومان دنیا، گریه‌آور است. برای بشریت، مصیبتی از این بالاتر نیست که مفاهیم و ارزش های انسانی، این‌طور در دست‌وپای این سیاست‌بازان خبیث بیفتد.

هیچ ریشخندی نسبت به ارزشهای اسلامی تلخ‌تر و بالاتر از این نیست که آمریکاییها ادعا کنند طرفدار حقوق بشرند! 

آمریکایی ها می گویند «ما طرفدار حقوق بشریم»! ما میگوییم: اصلاً شما این را قبول ندارید. شما معتقد به حقوق کمپانیها و سرمایه‌داران بزرگ آمریکایی هستید. شما معتقد به منافع نامشروع رژیم آمریکا در سراسر دنیا هستید!

برای رژیم آمریکا، اسم این نام، یک دکان و حربه است. هرجا که با دولتی مخالف باشند و بخواهند او را زیر فشار قرار بدهند، مسأله‌ی حقوق بشر را عَلَم میکنند.

سیاهان آمریکا همچنان تحت فشار و مورد ظلم و ستم و تبعیض‌اند. بیش از هشتاد نفر از فرقه ی داوودیان را که در یک خانه اجتماع کرده بودند، جلوی چشمان مرد و زن و کودک، زنده زنده در آتش سوزاندند؛ رعایت حقوق بشر آنها این است!

آمریکا پرچم حقوق بشر را بلند می کند، ادّعای طرف‌داری از حقوق بشر می کند امّا هر چند روز یک بار در خیابانهای شهرهای آمریکا یک بی‌گناهی، یک بی‌سلاحی به دست پلیس آمریکا به خاک‌وخون می غلتد؛ غیر از بقیّه‌ی جنایات و فجایعشان.

بچّه‌ی پنج‌ساله را دستبند میزنند! حقوق‌ بشر آمریکایی‌ها این است.

ادعای واقعی

 آن کسانی دم از حقوق بشر می زنند که اوّلیترین حقوق انسان ها را، هم در زندان هایشان، هم در سرتاسر دنیا، هم در تعاملشان با ملت ها و حتّی با ملت خودشان زیر پا لگدکوب می کنند! اینها می گویند حقوق بشر! شکنجه را قانونی می کنند! 

به کمک سعودی می روند، مردم را در یمن آن‌ جور در بازار و در مسجد و در مجلس عزا و در مجلس شادی و در بیمارستان و مانند اینها بمباران می کنند، ادّعا هم می کنند.

 ما حکومت سیاه دیکتاتوری پهلوی را که از پنجه‌هایش خون می ریخت و از سر و پایش فساد می تراوید و در زیر سایه آمریکا و با کمک آمریکا و با تکیه به آن کشور، همه این جنایت ها را می کرد، از نزدیک لمس کرده‌ایم. حقوق بشر آمریکایی را این‌جا دیده‌ایم.

ما مدّعی نظام ایالات متّحده‌ی آمریکا و بسیاری از دولت های غربی هستیم، به‌خاطر نقض حقوق بشری که آنها انجام می دهند. ما مدّعی هستیم، ما از آنها سؤال می کنیم.

درباره‌ی Zahra

حتما ببینید

گفتمان مقاومت یکی از گفتمان های عقلانی و واقعی – استاد پناهیان

گفتمان مقاومت یکی از گفتمان های عقلانی و واقعی است، افراد خیال پرداز و متوهم نمی توانند گفتمان مقاومت را درک کنند چرا که یکی از اصلی ترین عناصر گفتمان مقاومت « واقعیت گرایی» است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *